Diski tal-ġebla Dropa (parti 2)

27. 02. 2017
Il-6 konferenza internazzjonali tal-eżopolitika, l-istorja u l-ispiritwalità

Pokračovateli Karyla Robina-Evanse se stala nám již známá dvojice badatelů a spisovatelů Peter Krassa a Hartwig Hausdorf. Začátkem 70. let se diskům věnoval také Erich von Däniken, dalšími byli například Francouz Jacques Fabrice Vallée nebo Ital Peter Kolosimo (Pier Domenico Colosimo).

Peter Krassa upozornil na Dropa disky již v roce 1973 ve své knize „Als die gelben Götter kamen“ (Když přišli žlutí bozi). O dva roky později mu sdělil rakouský inženýr Ernst Wegerer, že v roce 1974 navštívil se skupinou a dvěma tlumočníky muzeum Pan-Pcho u města Si-anu v provincii Šen-si, a ke svému velkému překvapení tam spatřil za sklem dva kamenné disky bez popisků. Pomocí tlumočníka se obrátil na ředitelku muzea, která mu ale k diskům nic bližšího neřekla, buď nemohla, nebo nevěděla. Nicméně, dovolila Wegererovi pořídit snímky. Osobně se Krassa s Wegererem setkali o několik let později na konferenci A.S.S. (Ancient Astronaut Society) a v roce 1983 si Peter Krassa konečně mohl prohlédnout fotografie a použít je ve své další knize „…und kamen auf feurigen Drachen“ (… a spustili se na ohnivých dracích).

Peter Krassa

Mezitím se Krassa snažil získat písemnou cestou nějaké informace od Archeologického ústavu v Pekingu, podvakráte mu ale přišla odpověď (po několika měsících), že nic podobného v Číně nikdy nalezeno nebylo a příběh o nálezu kamenných disků v roce 1938 nespočívá na reálných základech. Badatel se nevzdal a začal pátrat v etnologickém muzeu ve Vídni a našel tam práci o vykopávkách čínských archeologů, která vyšla v Pekingu v roce 1957. Ke svému údivu v ní objevil fotografii disku s otvorem uprostřed. Publikaci si nechal přeložit od sinologů a dozvěděl se, že na snímku má být jadeitový disk. Název publikace v anglickém přepisu Kao gu tong xun, v českém Kchao ku tchung sün. Jadeitové disky se někdy také nazývají Bi disky.

Když se v roce 1994 Peter Krassa se svým německým přítelem a kolegou Hartwigem Hausdorfem vypravili do Číny a doufali, že v muzeu Pan-Pcho budou mít stejné štěstí jako jejich předchůdce, disky si již prohlédnout nemohli. Bylo jim sděleno, že byly odstraněny. Během těch 20 let, které uplynuly od návštěvy Wegerera, se mnohé změnilo. V 70. letech probíhala v Číně ještě kulturní revoluce a kromě toho nechuť Číny ke zveřejňování nálezů na jejím území stále trvá. Personál muzea byl vyměněn a s ním zmizely i disky, minimálně z vitríny. Údajně ale objevili naši cestovatelé v jedné z místností hliněný disk, který byl ale podstatně větší než 30 cm. Po návratu vydali Hausdorf s Krassou knihu Satelity bohů.

Bi disky

Jak je to vlastně s Bi disky? Jejich datování začíná kolem roku 5 000 př.n.l., kultura Chuang-šan a poté pokračuje kulturou Liang-ču (3 000 př.nl.). V hrobech čínské aristokracie jich bylo nalezeno několik tisíc, umístěné vedle těl, nebo na ostatcích ve výši srdce. Disky měly uprostřed otvor a bývají někdy spojovány s disky Dropa. Tak trochu si vědci neví rady s opracováním kamene, když v těch dobách ještě nebyly kovové nástroje, podle nich kámen brousili, „až se dobrousili“. Disky měly podle archeologů provázet šlechtice do záhrobí nebo do „nebe“. Někteří se domnívají, že disk byl symbolem sluncem nebo kruhu a tím i znázorněním cykličnosti života a smrti. V případě války bylo povinností pokořeného národa předat jadeitový disk vítězi jako znak pořízení se.

Peter Krassa

Bi disky (barevně)

Další zajímavostí je, že se o jadeitové disky neboli Bi disky, zajímá i Smithsonovský institut (Smithsonian Institution), který je spojován s nejedním případem opravování nepohodlné historie a to včetně totální likvidace nevhodných artefaktů.

Artikoli simili